De bevers op NPK

Geplaatst op 17 juni 2022

Zaterdag 4 juni was het zover. We gingen op NPK. Noordelijk Pinksterkamp op de Marnewaard in Lauwersoog. Om ongeveer 9.00 uur vertrokken we vanaf de Tippe. Het was een heel eind rijden, want we waren er om ongeveer 10.30 uur uur. Dit jaar gingen we allemaal voor een nieuwe ervaring. De bevers gingen voor het eerst met scouting overnachten, en dan ook nog in een tent, en dan ook nog ver weg waar het altijd waait. De leiding ging niet voor het eerst op NPK, maar wel voor het eerst mee met de Dwaalbevers. Een samengestelde groep van bevers van verschillende verenigingen met te weinig leiding om op NPK te gaan. Bij aankomst werden we opgewacht door Liev, Kick en Wol, de leiding van de dwaalbevers. Ons kampterrein was al helemaal opgebouwd. We konden daarom direct onze spullen in de tent leggen en onze bedden alvast klaarmaken. Daarna was het tijd om kennis te maken met de bevers van Hoogeveen die dit jaar ook bij de Dwaalbevers hoorden. Er werden direct al nieuwe vriendschappen gesloten. Na het afscheid van alle vaders en moeders was het tijd voor een rondje over ons kampterrein. We leerden wie in welke tent sliep en hoe we de wc/hudo/porta potti/pottiepottie moesten gebruiken. Na de lunch was het tijd om voor het eerst te verzamelen bij de subkamppaal. Daar lieten we onze yell horen:

STOER EN ONVERSCHROKKEN, ZIJN WIJ EEN HELD OP SOKKEN! DWAAAAAALBEVERS!!

Het thema van de Bevers op NPK was namelijk superhelden. Wij moesten de subkampleiding helpen hun krachten te vinden, zodat ze superhelden konden worden.  De burgemeester van Supertonia was namelijk door een foutje in de machine van Professor Plof veranderd in een superschurk. De superhelden konden dan de machine repareren en de superschurk laten veranderen in een superheld.

Op het middenterrein was het tijd voor de centrale opening. Samen met in totaal ongeveer 4.000 (!) scouts zagen we de introductie van de thema’s per speltak en werd de vlag gehesen. Ook hebben we nog met elkaar gedanst en gezongen. We waren allemaal diep onder de indruk. Tijd om bij te komen hadden we niet echt. Want teruggekomen op het beverterrein was het tijd voor de subkampspellen. Allemaal verschillende superheldenspellen om kennis te maken met alle andere subkampen. Bij ieder spel verzamelden we draadjes waarmee de capes van de superhelden konden worden gemaakt. Na het avondeten, was er een kampvuur waar we liedjes zongen, dansten en warme chocolademelk dronken. Toen was het bedtijd. We vonden het best nog wel spannend om in een tent te slapen. Het heeft dan ook best nog lang geduurd voordat we allemaal sliepen.

Na het ontbijt gingen we hiken. Een mooie wandeltocht met allerlei spellen en opdrachten tussendoor. We kregen bij elke post tandwielen om de machine van professor Plof te kunnen repareren. Na het middageten gingen we naar het middenterrein. Daar kregen we een demonstratie van brandstempels, bezochten we de scoutshop en aten we een lekker ijsje met elkaar. Bij terugkomst op het beverterrein mochten we naar de Blije Bever om snoep te kopen of bij de brandweerauto te gaan kijken. ’s Middags deden we ook nog de kampinsignespellen. Bij elke bevergroep deden we een spel waarmee we onze eigen superheld verdienden. Na het avondeten hebben we marshmallows geroosterd boven ons eigen vuur. Het gaan slapen was nog steeds spannend. Maar we waren erg moe van alles wat we vandaag gedaan en beleefd hadden, dus sliepen we een stuk eerder.

De volgende ochtend was het alweer tijd om onze spullen in te pakken. Het was even zoeken naar al onze spullen, omdat onze tassen allemaal redelijk ontploft waren. Na de afsluiting waarbij het lukte om de superschurk in een superheld te veranderen en de disco, waren al onze vaders en moeders er om ons weer op te halen. Na het verdelen van de laatste gevonden voorwerpen en het afscheid van de leiding, gingen we weer naar huis.